Straf

Als het goed is, moet het ook gezegd worden. En dat past niet in een tweet. De vraag wel:

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/#!/bertvandooren/status/94687985970323456″ alt=”@Telenet Hoe komt het dat Nostalgie niet meer werkt via de Digicorder? "Geen signaal op deze zender" http://t.co/YkZXE1W helpt niet. Rest OK“]

Het was me opgevallen dat radio Nostalgie geen kik gaf. Bij het afstemmen op die zender kreeg ik een mooi rood uitroepteken op de digicorder en op het scherm de mededeling:

Er is geen signaal op deze zender. Controleer of de antennekabels goed zijn aangesloten op de wandcontactdoos, de digibox/digicorder en de tv.

Nu, alles is uiteraard goed aangesloten, anders zou niet alles werken. Behalve dan die ene zender. En X-Passion, maar dat is om een andere reden. Omdat ik had gezien dat Telenet ook support geeft via Twitter en omdat het probleem niet zo nijpend is, wilde ik die weg wel eens uitproberen.

Vandaag kwam het antwoord van Telenet:

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/#!/Telenet/status/95459373891063808″ alt=”@bertvandooren Kun je jouw binnenhuisbekabeling eens grondig nakijken? Vooral de antennekabel tussen Digicorder en muur is belangrijk. ^CH“]

Eerlijk waar, mijn eerste gedacht was: ze willen zich er weer gemakkelijk vanaf maken hoor. Ongelooflijk. Wat denken die wel? Alles werkt, alle kanalen werken, behalve die ene. Wat zou dat dan aan die kabel liggen, die trouwens redelijk recent is en die sinds aankoop niet meer tussen de muur en de digicorder uit is geweest. Dus ging ik die Telenet Twitter support eens van deftig antwoord voorzien. En om eerlijk te kunnen argumenteren, ging ik hun absurde oplossing ook effectief uitproberen om te bewijzen dat dat geen fluit zou helpen. Aan de buitenkant was er helemaal niks beschadiging te zien. Anders moet ik die gewoon even vervangen?

Er zit namelijk nog een kabel tussen tv en digicorder die toch niet wordt gebruikt: die dient om rechtstreeks naar kabeltv te kijken, maar gezien alles via de digitale weg gaat, zit die er een beetje werkloos te zitten.

Van het moment dat de kabel tussen de muur en de digicorder zat, begon Nostalgie gewoon te spelen. En ook alle andere zenders gaan perfect. Daar zit ik dus met mijn deftig antwoord. Ze hadden potverdekke gelijk. Absurd gewoon! Ik heb compleet geen idee hoe dat nu toch kan. In de analoge wereld zou ik min of meer kunnen verstaan dat het iets met resonantie of weetikwatnogallemaal te maken zou kunnen hebben die net die ene frequentie zou storen, maar digitaal?

Afin. Mijn excuses Telenet, jullie hadden het helemaal bij het rechte eind. Volledig. En ik begrijp er niks van!

2 Comments

  1. Bert
    July 27, 2011

    Mogelijk is door het tijdelijk wegvallen van het signaal bij het vervangen van de kabel er een software reset gebeurd en het lijstje met beschikbare zenders opnieuw geinitialiseerd…

    Probeer de originele kabel nog eens terug te steken. Kan goed zijn dat daarna alles nog steeds perfect werkt.

    • July 28, 2011

      Ja, nadien heb ik de vorige kabel terug gestoken en er was weer enkel op die zender geen signaal.
      Nu moet ik wel zeggen, ondertussen heeft Nostalgie een tijdje opgestaan en na een aantal minuten begint het geluid te haperen. Helemaal in orde is het precies toch niet …

Comments are closed.